תביעת תאונת דרכים בצבא

תביעת תאונת דרכים בצבא, כל מה שחשוב לדעת בנושא!

התקופה הכי משמעותית בחייו של כל אזרח ישראלי, היא השירות הצבאי, על פי זה אנו לרוב מתייגים בן אדם, היית קרבי? גולני? צנחנים? ג'ובניק?, אין מה לעשות, השירות הצבאי הוא כור ההיתוך הישראלי והוא משפיע עלינו מגיל 18 ולמי שעושה מילואים גם עד לגיל 40 ויותר. גם במערכת הצבאית כמו בכל ארגון גדול, מתרחשות לעיתים תאונות, אך מהן ההשלכות של תאונות אלו על המעורבים בהן, זו שאלה אחרת, במאמר זה נסביר כמה דברים שחשוב  לדעת על תאונות דרכים וצבא.

תביעת תאונת דרכים בצבא

תאונת דרכים בצבא

לא חשוב היכן אנו נמצאים, תאונת דרכים בצבא או באזרחות לו היא אף פעם לא אירוע נעים, על כן כדאי לזכור לבצע כמה פעולות ראשוניות לאחר התאונה. הראשונה, לוודא שאין נפגעים, במידה ויש נפגעים, לא לגעת בהם או להזיז את רכבם עד אשר מגיעים כוחות ההצלה והביטחון. שנית, לקבל מהמשטרה את דו"ח האירוע ולוודא שכל הפרטים נכונים ומתועדים. בנוסף, לאסוף את כל החומר התיעודי, צילומים, טפסים וכמו כן גם עדויות של עדי ראייה, כל אלו יעזרו לכם עד מאד במקרה של תביעה. כל חייל המשרת בצבא ועבר תאונה בצבא לא חשוב אם הוא סדיר, קבע או מילואים רשאי להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון. לרשות כל מי שעובר תאונה בזמן שירות צבאי עומדות שתי אפשרויות למעשה, האחת, להגיש תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעה בשירות הצבאי או במקרה וזאת תאונה ברכב צבאי, ניתן לתבוע את חברת הביטוח של הרכב עצמו. ההבדל היחיד הוא שחייל בסדיר יכול להגיש למשרד הביטחון תביעה על פציעה בצבא גם אם הוא למעשה בחופשה בבית ואילו חייל מילואים לחילופין לא יוכל להגיש תביעה על פציעה בשירות מילואים כאשר הוא בחופשה בבית. חייל מילואים יוכל לתבוע את חברת הביטוח של הרכב בלבד ולא את משרד הביטחון בגין התאונה, כאשר הוא בחופשה בביתו. 

מי מוגדר נפגע תאונת דרכים בצבא?

על פי חוק תגמולים ושיקום נקבע שרק חייל שנחבל בחבלה בתקופת השירות או לחילופין עקב השירות, דהינו, מי שתפקידו נהג צבאי. כמו בחוק תאונות עבודה בביטוח לאומי כך גם כאן, חייל שנפגע בתאונת דרכים בצבא בדרכו אל הבסיס או חזרה הביתה מהבסיס יהיה זכאי לפיצויים. כמובן שקיימים כמה סעיפים המתנים את הפיצויים, למשל, רק במקרים שהחייל שהה מחוץ לבסיס כדין, דהינו לא ביצע עריקות או נפקדות, או לחילופין לא סטה מהדרך הקבועה לטובת מעשים שאין להם קשר לשירות הצבאי. לגבי חיילים בחופשה, רק בדרכם אל הבסיס מיעד החופשה או מהבסיס אל יעד החופשה תיכלל כתאונת דרכים בצבא. החוק לא תופס לגבי משרתי קבע ומילואים שכן ברגע שהם בחופשה בבית, הם לא נכללים בביטוח של משרד הביטחון, הם רשאים לתבוע את חברת הביטוח הפרטית שלהם או במקרים מסוימים הם רשאים להגיש תביעה לביטוח לאומי. 

כיצד תדעו את מי לתבוע?

לא משנה באיזו משתי הדרכים תבחרו ישנם יתרונות משני צידי המתרס. היתרונות של חברת ביטוח באים לידי ביטוי בכמה מישורים, האחד, אחריות הוכחת הגורם לתאונה לא חלה על התובע. התובע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין תאונת דרכים בצבא ללא כל קשר לשאלת האחריות לתאונה וללא קשר לשיעור אחוזי הנכות, בניגוד לתביעת משרד הביטחון שבה יש הכרח בהוכחת קשר סיבתי ישיר בין התאונה למצב הרפואי. בנוסף משרד הביטחון נותן פיצוי למי שנקבעה נכותו אך ורק מעל 10% ומעלה וגם אז רק אם זה לצמיתות, כמובן שקיימים מקרים חריגים לכאן או לכאן. כמו כן, משרד הביטחון רשאי לדחות תביעה של נהג אשר נהג ברשלנות או במהירות מופרזת או לחילופין נהג ברכב ללא אישור מתאים, כאמור לרכבים צבאיים, חייב להיות דף משימה החתום על ידי קצין ולמעשה נותן את הגושפנקא לנסיעה הצבאית. גם לתביעה מול משרד הביטחון יש מעלות רבות הראשונה היא, הכרה לכל החיים, סכום פיצויים של חברת ביטוח עשוי להיות גבוה ומפתה, אך זהו סכום חד פעמי לעומת פיצויים קבועים ממשרד הביטחון לתקופה ממושכת. הכרה לתקופה ממושכת בעצם מספקת לנפגע מעין רשת ביטחון במקרה ופציעתו או השלכותיה יוחמרו במהלך השנים. בנוסף התובע יהיה זכאי להטבות נוספות כמו, הנחה במיסים, מימון חלקי של לימודים גבוהים לו ולילדיו, טיפולים רפואיים, בית הבראה, רכב רפואי ועוד. נסכם זאת כך, במקרה ואין פגיעה רפואית לצמיתות או לחילופין שאין סבירות להחמרה בפגיעה הרפואית או נכות בשל תאונת דרכים בצבא, אזי עדיף לתבוע את חברת הביטוח ולקבל סכום גבוה יותר חד פעמי. ניתן גם להגיע להסכם פשרה בין חברת הביטוח למשרד הביטחון, אך זוהי אפשרות פחות מומלצת, מכיוון שסביר להניח שגם סכום הפיצויים יהיה נמוך יותר וגם לא תוכלו להמשיך לתבוע במקרה של החמרה בפציעה או בהשלכותיה.

רכב צבאי או אזרחי

קיימת החרגה מסוימת לכל הנוגע לתאונה של רכב צבאי שבה לא היו מעורבים רכבים אזרחיים, במקרה שכזה הנפגע בתאונת דרכים בצבא יוכל לתבוע רק את קצין התגמולים של משרד הביטחון. במקרה והיה מעורב רכב אזרחי בתאונה אך הוא לא היה מבוטח בביטוח חובה, ישנה אפשרות לתבוע את "קרנית", זוהי קרן ממשלתית מיוחדת המיועדת לתאונות דרכים בין רכבים ללא ביטוח חובה. במקרה של תביעת נזיקין יהיה על התובע להוכיח שהרכב האזרחי הוא האחראי לתאונה ובשלב הבא יפסוק ביהמ"ש את גובה הפיצויים בהתאם למידת רשלנותו של הנהג ברכב האזרחי. כדאי לציין שאם יבחר התובע לתבוע דרך חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, גובה הפיצוי יהיה מוגבל עד לסכום מסוים, עקב חוקים סוציאליים, לעומת תביעת נזיקין בה רשאי הפוסק לפסוק סכומי פיצויים יותר גבוהים. בנוסף במקרה והמצב הפוך, שישנה תאונת דרכים בצבא והרכב האשם בתאונה הוא הרכב הצבאי, במקרה שכזה עומדת לרשות התובע, דהינו, האזרח האפשרות לתבוע את קצין התגמולים בלבד, מכיוון שלרכב צבאי, אין ביטוח חובה. 

פציעה בזמן שירות צבאי

כל פציעה או תאונה הנגרמים לחייל מילואים, סדיר או בקבע שקרתה במהלך השירות הצבאי מופנית למשרד הביטחון, לכן חשוב לשמור כל מסמך המתעד את השתלשלות האירועים ובנוסף אם היו עדי ראייה לתאונה או הפציעה, כדאי ואפילו חובה עליכם לאסוף את העדויות בכדי שיהיה "בשר" לתביעה. בנוסף בלב ליבן של תביעות מסוג זה עומד הקשר הסיבתי, ברגע שהוכחנו קשר סיבתי לאירוע עשינו יותר מ 50%  עבודה. חשוב לזכור שלתביעות מול משרד הביטחון יש תקופת התיישנות והיא 3 שנים מתאריך השחרור, אם המקרה של התאונה הצבאית או התאונת דרכים בצבא אפילו הקלה ביותר לא נרשם או תועד, לאחר 3 שנים זה ימחק. כלומר, אם קרתה לכם פגיעה או חבלה ולו הקלה ביותר בזמן השירות הצבאי אל תהססו לפנות לגורם צבאי שלכל הפחות רק יתעד ברישומים את הפגיעה בכדי שלא יחול עליה חוק ההתיישנות, כי גם הפגיעה ולו הקלה ביותר עלולה בעוד כמה שנים לאחר השירות להסב לנו נזק לא פשוט.

החמרה עתידית במצב הרפואי,

 

חשוב לדעת, כי במידה והתביעה כנגד משרד הביטחון הוכרה, ונקבעו אחוזי נכות במידה ובעתיד תחול החמרה במצב הרפואי, ניתן יהיה להגדיל את אחוזי הנכות בהתאם למצב הרפואי נכון לאותו הזמן. בניגוד לתביעה כנגד חברת ביטוח שאינה מאפשרת הליך זה של החמרה בנכות.

נזק רכוש לרכב פרטי

 

במקרים רבים בנוסף לנזק הגוף שנגרם בתאונת דרכים מתלווה נזק פח לרכב עצמו, משרדנו בעל ניסיון רב בכל הקשור לנזקי רכוש לרכב. במקרה של תאונת דרכים הכוללת נזקי רכוש לרכב יש לפנות למשרדנו, בהקדם על מנת לקבל ייעוץ משפטי. ישנם מקרים בהם לא כדאי להפעיל את הפוליסה של הרכב הניזוק כל עוד האחריות לתאונה מוטלת על רכב צד ג'. עורך דין נזקי רכוש  ממשרדנו, ילווה את הלקוח בכל הקשור לנזקי הפח. את נזקי הרכוש לרכב מעריכים באמצעות חו"ד שמאית ולעיתים מעבר לנזק הפח מתלווה גם ירידת ערך.

 

במקרה של תאונת דרכים בצבא

מומלץ לפנות למשרדנו, על מנת לבחון את המקרה על היבטיו. עורך דין נזיקין ממשרדנו ילווה את המקרה ויפעל יחד עם הלקוח למיצוי זכויותיו. חשוב לדעת כי תאונת דרכים במסגרת צבאית הינה נושא סבוך ובעל משמעות רבה עבור עתידו הניזוק בתאונת דרכים בצבא. משרדנו, עוסק בתחום הנזיקין לרבות נזקי גוף ונזקי רכוש.

פנו אלינו לקבלת יעוץ ראשוני: